måndag 6 oktober 2014

Trenden, den hållbara?

Jag kommer ihåg när jag gick på skräddarlinjen på gymnasiet. Jag var ganska mycket punk då. Det var slutet av 90-talet. Trenden på H&M var just då punk. H&M langade billiga punkkläder till trendslavar. Jag kommer ihåg att jag avskydde det. Sälja ut det som gav mig glädje och tillhörighet.

Just nu finns det hur många "eko" produkter som helst. För nu är det trenden. Det är bara att hålla tummarna för att trenden håller längre än de där billiga punk-kopiorna till kläder jag en gång retade mig på. 

Jag avskyr det nu också. Själva trenden alltså. För trenden går ut på att konsumera mera. Missförstå mig inte men inget eko-certifikat i världen rättfärdigar att t.ex. köpa femtioåtta små bebisbyxor bara för att de är såååå söta. För det är så det är nu upplever jag. Man tänker att "det är ju eko, då gör det liksom inget". En dålig ursäkt för att fortsätta ett dåligt beteende. Överkonsumtion.



För att den riktiga eko-trenden ska fortsätta (alltså då eko verkligen betyder eko, inte en produkt som endast är märkt eko men ändå proppad med skit) behövs tid. Det är ju det det faktiskt går ut på. TID. Tid att ta reda på vad man ska köpa, tid för den som tillverkar varan att få jobba i under vettiga förhållanden och kunskap



Och det där med kunskap är väldans intressant tycker jag. För man kan inte köpa kunskap. Man behöver tid för att lära sig ett hantverk. Oavsett hantverk. Och nu förtin behandlas ju tid som en hårdvaluta. Tiden går ofta åt till annat, typ att hinna med livet och all den stress många verkar leva i.

Jag tänker på all hantverkskunskap som kanske hinner försvinna bort med äldre generationer. Innan kunskapen hinner föras vidare till oss. Jag tror nämligen att den  kunskapen kommer bli livsviktig. Kanske till och med behandlas som hårdvaluta.

 Den gamla kepsen på bilderna här ovan hänger på min mans landställe. Den tillhörde makens farmors pappa. Den är nog närmare 100 år. Den är lagad och lappad men håller ihop fint. Kunskap. Och hållbar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar