onsdag 29 oktober 2014

Retro-trenden och mönster

Jag är med i några retro-tyggrupper på Fb, och jag kan lova att köpdjävulen får ett fast grepp om mig när jag kikar in där.

Det är färger, blommor, mönster och väldigt inbjudande. Vissa mönster är klassiska, medans andra är okända. Kunskapen i grupperna är enorm, vilket jag verkligen uppskattar. Det finns alltid någon som kan hjälpa till om man undrar något. 

Jag försöker, även fast det är svårt, att inte ramla ner i "retro" träsket totalt. För ett mål jag personligen, är att det jag syr ska funka för alla, inte bara för dem som gillar retro-trenden. Den trenden som är väldans populär just nu.

Härom veckan fick jag fyra rullar (inte fulla men ändå) ylletyg av en kollega. Tyget är minst femtio år gammalt och kollegan berättade vad tygerna hade brukats till. Mycket spännande. 


Det  verkligen kliar i fingrarna på mig att börja sy tygerna. Så spännande att se vad det kommer bli. Jag har lite idéer men inte tiden till att testa just nu. 

Egentligen har jag tiden kanske. Jag vill bara att idéerna ska bli helt klara i mig innan jag börjar klippa. 

Jag gör ofta så. Tänker på hur jag ska sy eller rita ett mönster lång tid innan jag sätter planen i verket. Speciellt när det gäller mönster, jag ritar, klipper och syr ihop, sprättar och ritar om mönstret i huvudet många gånger. 

När jag går på loppis är det textilavdelningen jag letar upp först. Efter att ha bläddrat genom tygerna söker jag alltid efter textilböcker. Kan inte låta bli liksom. 


Dessa två är de senaste tillskotten till samlingen av textil kunskap. Vävning och kläder.



Boken om vävning är skriven 1909 och boken som innehåller klädmänster är från 1979. Sjuttio år mellan böckerna är det.



Anledningen till att jag inte kan låta bli böckerna är att jag tror på kunskapen som de bär. Jag får fjärilar i magen när jag bläddrar i dem. Tänk att kunna allt det där, vilken rikedom. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar